کد مطلب:192943 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

سؤالی در مورد آسمان؟
زندیق گفت: ای حكیم؛ به من خبر بده چرا از آسمان كسی به سوی زمین فرود نمی آید، و بشری از زمین به آسمان صعود نمی كند، و راهی به آسمان وجود ندارد؟

مگر نه اینكه اگر بندگان در هر دوران ببینند افرادی به آسمان می روند یا از آسمان فرود می آیند این مطلب دلیل خوبی برای اثبات پروردگار خواهد بود، و بهتر می تواند شك را از بین ببرد و یقین را تقویت كند، و بندگان بهتر خواهند دانست كه مدبر و گرداننده ای هست، كه كسی به سوی او بالا می رود و از نزد او فرود می آید؟

حضرت فرمودند: آنچه در زمین از مظاهر تدبیر می بینی از ناحیه ی آسمان فرود می آید و از آنجا آشكار می گردد.

مگر نمی بینی آفتاب از آن طلوع می كند، و آن روشنی روز است، و قوام دنیا به آن است، و اگر آفتاب طلوع نكند اهل زمین متحیر می شوند و هلاك می گردند؟

و ماه از آسمان طلوع می كند و آن نور شب است، و به وسیله ی آن شماره ی سالها، و محاسبات و ماهها و روزها دانسته می شود، و اگر طلوع نكند اهل زمین حیران می شوند، و تدبیر امور فاسد و خراب می شود؟

و ستارگان كه به آنها در تاریكیهای دریا و خشكی استفاده می شود در آسمان است.

و از آسمان بارانی كه زندگی هر چیز از گیاهان و نباتات و چهارپایان بستگی به آن دارد فرود می آید. و چنانچه باران حبس شود خلایق دیگر نمی توانند زندگی كنند.

و هوا اگر برای چند روزی حبس شود اشیاء همگی فاسد می شوند و تغییر پیدا می كنند.

و همچنین است ابر و رعد و برق و صواعق، تمامی اینها دلیل بر این هستند كه مدبری وجود دارد كه همه چیز را تدبیر می كند، و تنظیم امور از ناحیه ی او است و



[ صفحه 45]



به تحقیق خداوند با موسی - علیه السلام - گفتگو كرد و با او نجوی نمود، و او است كه عیسی - علیه السلام - را بالا برد و ملائكه از ناحیه او فرود می آیند، ولی مشكل تو این است كه ایمان نمی آوری به چیزی كه آن را به چشمت ندیدی، ولی آنچه را كه با چشمت می بینی كافی است تا تو بفهمی، و تعقل كنی (و اعتقاد پیدا كنی). [1] .


[1] بحارالأنوار: ج 10 ص 174.